Hvad vi har lært af 20 år med truck-telematik

Picture of Søren Vester Rasmussen

Søren Vester Rasmussen |

Læsetid: 13 minutter

Flådestyring , Logistic Solutions , I_Site

Vores flådestyringsværktøj, I_Site, blev lanceret for mere end 10 år siden, men vi har arbejdet med trucktelematik siden 2001. Her fortæller Hans Larsson (TMHE Director Strategic Innovation), Fredrik Baeza (TMHE Product Management Connectivity) og Axel Wahle (TMHE Director Digital business & Connectivity) os om, hvad de har lært af 20 års udvikling af truck-konnektivitets-teknologi, og om hvordan de bruger deres viden til at forbedre oplevelsen for kunderne i dag.

 

Fortæl om, hvordan I kom i gang med telematik?

Hans: Vi udviklede den første forbundne gaffeltruck i 2001 og fik den til at køre på vores fabrik i Sverige. Det var meget interessant allerede fra starten. Vi så de data, som trucken genererede, og forstod straks, hvor effektivt det var, både for os og vores kunder.

Få år senere var de første forbundne trucks klar til ‘rigtigt’ arbejde hos en detailkunde i Sverige. I 2007 havde vi haft tilstrækkelig vækst til at udvikle en specifik platform til vores opkoblede trucks, og I_Site blev etableret. Siden da har telematikteamet fortsat forbedret vores flådestyringsværktøj.

Måske er det bedste af det hele, at telematikteknologien endnu ikke er fuldt udviklet. Jeg holder skarpt øje med den seneste udvikling og nye tendenser inden for konnektivitet. Teknologier såsom 5G giver nye muligheder – det er fantastisk spændende.

Hvad kan I_Site gøre for kunderne i dag?

Fredrik: Hvis flådeadministratorer ønsker at foretage forbedringer inden for områder såsom sikkerhed, produktivitet eller driftsomkostninger, skal de vide, hvor de skal starte, og hvilke faktorer, der skal kigges på. Realtidsdata er det mest effektive værktøj til at give dig svarene på disse spørgsmål – og vores I_Site-system genererer disse data. Sensorer overfører input via vores databehandlingsenhed på trucken til en webportal. Her kan kunden nemt se dashboards og diagrammer, som viser steder med flaskehalse eller områder, hvor der er behov for forbedring.

“Ingen data, ingen måling. Ingen måling, ingen forbedring”.

Som en følge af dette arbejder vi i dag mere via fjernadgang end tidligere. I_Site understøtter dette skift i arbejdsmønstre – det giver ledere på arbejdspladsen den viden, som de behøver for at opnå effektiv og sikker drift, selv når de ikke er fysisk til stede.

Hvorfor har I gjort telematik til en standardløsning i stedet for et tilvalg?

Axel: I de senere år har vi taget vigtige skridt fremad med denne teknologi, hvor vi anvender elementer fra Industri 4.0 til fuld integration af telematik i hele vores flåde. Nu anser vi dette for at være en integreret del af vores strategi vedrørende fremtidens virksomhedsdrift.

Som et resultat af vores fulde engagement i telematik har vi nu globalt mere end 160.000 trucks forbundet med clouden. Alle disse trucks genererer data, som kan anvendes til forbedring af produktiviteten, forøgelse af bæredygtigheden og optimering af driftsomkostningerne. Data i dette omfang er et værdifuldt aktiv for kunderne og for fremtidsorienterede brancher.

Mere end 10 år med I_Site flådestyring

Hvad byder fremtiden på inden for truckflådetelematik?

Axel: Der er voldsom vækst. Flere og flere kunder ønsker at understøtte beslutningstagning med data, så der træffes beslutninger baseret på fakta. Og når antallet af brugere stiger, bliver I_Site også større.
Connectivity kan rent faktisk anvendes til flere ting. Det kan anvendes til fejlfinding, til at sende meddelelser til trucken eller til at understøtte forebyggende vedligeholdelse, som reducerer stilstandstiden på en arbejdsdag, i stedet for at foretage vedligeholdelse efter en fast plan.

Ved at integrere vores serviceværktøj, T-Stream, i vores forbundne intelligente trucks kan vi også udnytte mulighederne for konstant at tilpasse vores service og blive mere effektive. Forebyggende vedligeholdelse er et af vores primære mål.

Axel: Vi fokuserer meget på at udvikle vores hardware og software for at forbedre truck-til-cloud-konnektivitet, når det gælder volumen og hastighed. Vi udvider også kapaciteten inden for cloud-til-maskine-kommunikation – eksempelvis udsendelse af softwareopdateringer – samt maskine-til-maskine- og sågar maskine-til-menneske-konnektivitet.

Et andet eksempel på konstant udvikling er kundeinterfacet. Vi ser hele tiden på måder, hvorpå vi kan tilbyde lettere dataadgang, med mere viden samt måder at administrere på, ikke bare når det gælder gaffeltruckflåden, men også hele kundeforholdet, fra det oprindelige salg til daglig service og benchmarking.
Der er mange veje at gå og mange muligheder at undersøge. Stilstand er ikke en mulighed.

Se interviewet med Sven Kruizenga, Head of Connectivity, på det digitale event HMI 2021:

 

Mere om I_Site Explorers funktioner

Populære artikler