8 måder at mindske risici ved lagerautomatiseringsprojekter

Picture of Kim Langhoff

Kim Langhoff |

Læsetid: 16 minutter

Automatisering , AGV , Logistic Solutions

Lad os se det i øjnene: implementeringen af et automatiseret lager leverer muligvis ikke så vellykkede og rentable resultater som oprindeligt planlagt. Du har sikkert hørt om "dårlige oplevelser" med lagerautomatisering: virksomheder, der omfavnede et automatiseringsprojekt og endte med at fortryde at have foretaget den enorme investering.

I stedet for at nå det oprindelige mål står virksomheden stadig tilbage med den logistiske hovedpine og et stort økonomisk hul. Er det så vejen frem at afvise forandring og gøre tingene "på den gamle måde" for minimal risiko? Det er det formentlig ikke: I et landskab af konkurrenter, der investerer i automatisering, digitalisering og procesforbedring, er det ikke en mulighed at stå stille.

I sidste ende er spørgsmålet: Hvad kan designere og købere gøre for at mindske risikoen for et ikke-vellykket automatiseringsprojekt? Hvordan kan de undgå at bringe en virksomheds sundhed og velstand i fare på grund af et dårligt designet system? Her er 8 anbefalinger.

1. Hent data. En masse data.

Ethvert automatiseret lager skal designes ud fra dataene fra den eksisterende drift og den fremtidige. Jo højere kvaliteten og granulariteten (= detaljeringsgraden) af disse data er, jo dybere er den analyse, der kan køres.
Det kan se ud som om, at der er meget arbejde i at hente og behandle disse data, men en stor sum penge er på spil, så det er umagen værd.

Hos Toyota Material Handling kan vi indsamle data automatisk via vores flådestyringssystem til truck, I_Site og derefter analysere dem for dig, for at hjælpe dig med at finde effektivitetsgevinster og optimeringer inden for dine eksisterende processer.

Data Integration on the Mechanism of Metal Gears.

2. Pas på med gennemsnit.

Med store mængder information og komplekse logistiske operationer kan det være fristende at se på gennemsnit for at forenkle analysen, men i det virkelige liv fungerer tingene meget anderledes.

Spidsbelastninger og gennemsnit bør evalueres korrekt på års-, måneds- og dagsbasis: Driften kører ikke i samme tempo i løbet af arbejdsdagen, men de vil vise spidsbelastninger og dale. Buffere, gennemløb og arbejdsstationer skal blandt andet være designet til at modstå denne rutsjebane: selvom de i gennemsnit opfylder kravene, kan de mangle kapacitet flere gange om dagen. Og sådan ønsker du ikke at drive et lager.


3. Mal det fulde billede.

Logistisk drift er mere end summen af dens individuelle deloperationer, som kan være godt designet individuelt, men ikke være korrekt integreret. Dårlig planlægning af grænseflader mellem disse deloperationer kan resultere i flaskehalse, og det gode design af de enkelte dele er ubrugeligt, når de enkelte komponenter i orkestret ikke spiller efter samme rytme.

4. Vent ikke med detaljerne til senere.

Selvom det fulde billede generelt fungerer godt, er djævelen altid i detaljerne. Bufferområder, udvekslingstider mellem områder, akkumuleringszoner: dårligt design af en af dem, og der har du din flaskehals, der kollapser dine flow.

At rette disse små, punktlige fejl koster lidt penge i designfasen, men kan forårsage store problemer, når systemet er i gang, så sørg for at løse dem meget tidligt.

5. Udforsk forskellige strategiske scenarier.

En virksomheds overordnede strategi har en direkte indvirkning på dens logistik, og den kan blandt andet indebære vækst ved udvidelse af markedsandele, åbning af nye kanaler og markeder, udvidelse af produktporteføljen eller indsnævring af den.

Alt det ovenstående betyder ændrede operationelle krav: ordrer kan blive mindre eller større. Lagerbeholdningsenhedernes rækkevidde kan vokse eller blive mindre. Flere daglige leverancer kan være nødvendige, eller færre af dem.

Med en model drevet af detaljerede data er det muligt at udforske disse scenarier i forskellige kombinationer, og derfor kan du sikre dig, at det automatiserede system er modstandsdygtigt og i overensstemmelse med den strategiske udvikling af virksomheden. Automatisering bør udformes, så den tilpasses de forudsigelige fremtidige forretningsscenarier. Det skal tjene driften, ikke omvendt.

automatizacion-integracion-almacen (1)

6. Udforsk forskellige teknologier.

Du vil blive overrasket over antallet af virksomheder, der har investeret i en teknologi, fordi de har set den på en messe, eller fordi lageret ved siden af har implementeret den, og som endte med ikke at passe til dem.

Vi lever i tider, hvor vi ser en hidtil uset tilgængelighed af forskellige teknologier. I princippet gør de alle det samme: optimerer og automatiserer lageropgaver. Men bringer alle bilmodeller dig ikke fra A til B, har 4 hjul, et gashåndtag og en bremse, men målretter stadig meget forskellige markeder?

Det samme gælder lagerautomatisering. Afhængigt af ordreprofilen, produktegenskaber, ordrelinjedistribution og mange flere faktorer kan forskellige teknologier fungere meget forskelligt og give væsentligt forskellige værditilvækstberegninger for det samme beløb.

Da der ikke er nogen "one size fits all" -løsning, giver korrekt modellering af den automatiserede logistiske operation mulighed for sammenligning mellem forskellige løsninger i et digitalt, simuleret miljø og hjælper med at påpege den rigtige teknologi.

7. Simuler, simuler, simuler.

Simulering er en livsforsikring, når det kommer til validering af et design. Det giver plads til "fejl" i et simuleret miljø, du kan kassere forkerte opsætninger og lader dig indsnævre til de bedst ydende scenarier i detaljer.

Derudover vil simulering betale sig selv 99 ud af 100 gange af 2 hovedårsager:

Simulering kan hjælpe dig med at reducere den oprindelige investering. De fleste virksomheder simulerer først det automatiserede lager, efter at systemet er købt, til finjustering. Men hvad nu hvis der er et andet set-up, der er meget billigere? Det vil du gerne finde ud af, før du afgiver en ordre på et automatiseret system til flere millioner kroner.

Simulering kan spare dig penge på at rette fejl. Sig, at et bufferområde var underdesignet, og du kun kan udvide det ved at fjerne nogle faste elementer i det nyinstallerede automatiserede system. At rette denne fejl alene vil koste dig flere penge end selve simuleringen.

8. Vær klar til forandring.

Vi har nævnt, at automatisering skal tjene driften og ikke omvendt. Det er derfor yderst vigtigt at sætte spørgsmålstegn ved hver enkelt proces i operationen og definere, om den tilfører merværdi, eller om det snarere er en arv fra en forældet måde at arbejde på.

I mange tilfælde bør der ske et perspektivskifte, efterhånden som automatiserede systemer implementeres, og der indføres en helt ny tilgang for at undgå overflødige, ineffektive processer og omkostninger.

Investering af tid i en konsulentvirksomhed gør det muligt at se på operationen på en holistisk måde og sørge for, at alle brikkerne i puslespillet passer. Toyota Material Handling hjælper virksomheder med at opnå operationel ekspertise. Vi støtter dig fra design til implementering. Er du klar til forandring og ser på lagerautomatisering, kan du kontakte vores eksperter for at drøfte dine behov.

 

Populære artikler