Har du et dagligt behov for at flytte trailere på terminalområdet – og vil du gerne tiltrække dygtige medarbejdere, så læs med her. Danmarks førende leverandør af interne transportløsninger Toyota Material Handling lancerer et nyt program af præcisions-terminaltraktorer fra tyske TII KAMAG.
Terminallogistik spiller en nøglerolle for alle landets små og store distributionscentre. Her er der alle steder et behov for at optimere flowet af lastbiltrailere, som sørger for, at der både kommer varer ind og ud ad lagerportene.
Mange steder parkerer lastbiler trailere, mens de bliver losset eller læsset. Når læsning eller losning er fuldendt, har terminalledelsen et behov for at flytte traileren, så andre trailere kan komme til porten. Den håndtering sker hurtigst, billigst og mest sikkert med en terminaltraktor.
Præcis flytning
Her kommer KAMAG PT ind i billedet. ”PT står for ’Precision Tractor’, og det er præcis én af TII KAMAG terminaltraktorens afgørende fordele”, fortæller Steen Petersen, som er salgschef for Toyota Material Handling og uddyber: ”Alle andre terminaltraktorer anvender almindelig transmission med gear. TII KAMAG anvender hydrostatisk transmission, som giver en trinløs og derved uhyre præcis kørsel. Hydrostatik bevirker, at den kan køre lige så hurtig baglæns som forlæns, og den kan bakke til en trailer med millimeter-præcision”.
Ergonomi som i en moderne lastbil
Men Steen Petersen fremhæver, at den største fordel ved KAMAG PT er, at den ikke kun er en arbejdshest på linje med alle andre terminaltraktorer på markedet. Den tilbyder også et højt niveau af ergonomi til chaufføren. Kabinen er på niveau med førerhuset på moderne lastbiler, og det er unikt i forhold til konkurrenter. ”Ergonomien og det gode arbejdsmiljø er vigtigt for danske terminaler med høje lønomkostninger, fordi det giver højere produktivitet og færre uheld. Derudover gør det arbejdspladsen attraktiv i en tid, hvor der er mangel på arbejdskraft”, fortæller han.
Førerhuset er præget af god plads og store glaspartier med glimrende udsyn, hvor alt bliver styret med et joystick. Chaufføren kan stå oprejst, og der er ikke behov for at dukke sig ved ind- og udgang. Platformen bag kabinen er uden niveauforskel. Det er en fordel, når chaufføren skal ud for at håndtere traileren bag førerhuset, hvor der for øvrigt er usædvanlig god plads til arbejdsbevægelser.
TII KAMAG kommer fra specialistverdenen
TII KAMAG er en del af den store tyske koncern TII, der også rummer mærkerne Scheuerle og Nicolas. Scheuerle og Nicolas har mange års erfaringer med at designe specialmaskiner, der kan håndtere store emner helt op til 5000 tons i metalindustrien og andre specialindustrier som for eksempel rumprogrammet SpaceX. ”TII har solid erfaring med at designe og producere det bedste af det bedste værktøj til at håndtere store emner, og det bærer TII KAMAG præcisionstraktoren tydeligt præg af. Har en virksomhed eller terminalledelse et ønske om at tilbyde sine medarbejdere det bedste værktøj, så er dette den rette løsning”, fortæller Steen Petersen.