Med hidtil usete udgiftsniveauer forårsaget af den globale inflationskrise kan ekspansion være lidt mere besværlig, endnu mere end under normale omstændigheder. Indsnævring af gangene på dit lager kan være din redning. Lad os se nærmere på det.
Logistikejendomme er svære at få fat i og er ikke billige. Lagerplaceringer eller distributionslagre er knappe, og nye projekter annulleres eller i det mindste sættes i bero på grund af de høje byggeomkostninger, som fagfolk i forsyningskæden står over for i dag. Efterspørgslen er betydeligt højere end udbuddet, hvilket får jord- og lejepriserne til at stige. Derudover kan det være et mareridt at få de rigtige tilladelser og byggetilladelser.
En måde at udnytte lagerpladsen på dit lager fuldt ud er at indsnævre gangbredden og øge reolhøjden, hvor det er muligt – så den bliver tættere. VNA-truck (Very Narrow Aisle) er specielt designet til brug på lagre med høj densitet og distributionsområder til plukning eller genopfyldning af varer. Denne dedikerede truckløsning i kubelignende gitter er stadig en meget mere fleksibel og skalerbar løsning inden for lager med høj densitet, sammenlignet med kransystemer. Din gevinst kan være så meget som dobbelt palletæthed.
Hvis du organiserer (en del af) lageret til at køre VNA-truck, skal du tilpasse et separat område til din vandrette bevægelse uden for gangene. For enden af gangene kan paller afhentes eller afleveres uden for den terninglignende VNA-zone.
Toyota VNA-truck designet til wire- eller skinneføring, hvilket muliggør hurtigt, men sikkert arbejde med optimeret køre- og løftehastighed. De understøtter ordreplukning på højt niveau og fuld pallehåndtering op til 17 m høj. Når alle pallepladser er programmeret ind i trucken, beregner trucken automatisk den optimale rute fra A til B, hvilket giver sikker og hurtig navigation. Bemærk, at der kræves passende gulve.
Ganger du antallet af reoler, du kan få plads til, og den opbevaringshøjde, du kan realisere, kan du beregne, hvor meget du kan spare i alt på lagerplads.
Især når man lagerfører hurtigt omsættelige forbrugsvarer med høj omsætning, garanterer VNA-truck mere volumen. Placering af varer i samme område betyder, at operatøren hurtigere kan få adgang til flere varer, og maskinerne kan hente og deponere paller meget hurtigere. I gennemsnit ligger antallet af paller, der håndteres i timen, mellem 20 og 25 med en reachtruck, men med VNA-truck kan operatører håndtere 30 til 35 paller i timen. Forestil dig, 50% mere produktivitet og en win-win, når det kommer til arbejdskraft.
Temperaturstyrede lagre eller distributionscentre er meget tekniske rum, hvor driften følger et just-in-time logistikprincip. VNA-truck, der fås med turret-head-gafler for fleksibilitet eller shuttlegafler til de smalleste gange, er ideelle til frysemiljøer. Her kan det at gøre gangene smallere og reolerne højere være en økonomisk, økologisk og praktisk måde at få mere plads og spare omkostningerne ved at udnytte ekstra frysehuse.
Toyota BT Vector-serien omfatter flere modeller, der passer til alle dine ordrepluknings- eller genopfyldningskrav: