| Toyota

Lithium-ion-drevne gaffeltruck i kølehuse: Er det en ting?

Skrevet af Rasmus Vadstrøm | Apr 5, 2023 12:14:39 PM

Lithium-ion-batteriteknologi tilpasset dine gaffeltruck og lagerudstyr kan være meget gavnligt for dine intralogistiske processer. Det er energieffektivt, giver mulighed for løbende opladning og stabil ydeevne. Spørgsmålet er, om dette også gælder i temperaturstyrede miljøer, for eksempel i kølehuse? Læs, hvordan lithium-ion-batteriers ydeevne kan opretholdes under kolde forhold.

 

Håndtering af frostvarer: tid er kritisk


Li-ion-batterier er en god løsning til tidskritiske processer, f.eks. inden for fødevarelogistik. I denne branche finder vi tørsortimentet, ferske varer og frostvarer. Mens det tørre sortiment opbevares ved normal stuetemperatur, skal varer fra det friske sortiment, såsom mejeriprodukter, fersk kød, frisk fisk eller frugt og grøntsager, opbevares ved temperaturer mellem 2 og 8 grader Celsius. Disse produkter har som regel en kort holdbarhed og skal derfor håndteres på kortest mulig tid. Frossen mad og is opbevares ved lavere temperaturer på -18 grader Celsius eller endnu koldere.


Udfordringen for gaffeltruck i kulden


Til opbevaring og transport under disse ekstreme forhold er der behov for gaffeltruck og lagerudstyr med kondensbeskyttelse. Der dannes kondens, når truck kører ind og ud af det kolde område. For føreren skaber opvarmede kabiner et mere behageligt arbejdsområde.



Blysyrebatterier til gaffeltruck


Batterier aflades hurtigere ved lave temperaturer og mister strøm. Generelt gælder det, at jo lavere temperaturen er, jo lavere er batterikapaciteten. Kapaciteten på et blysyrebatteri er højest ved en elektrolyttemperatur på 30 grader Celsius; ved en elektrolyttemperatur på -20 grader Celsius falder den tilgængelige kapacitet til 55 procent. Opladning tager også længere tid ved lave temperaturer, fordi batteriet absorberer energien dårligt, og dette bliver endda umuligt ved temperaturer under nul. Derfor skal blysyrebatterier opbevares og oplades ved stuetemperatur. I dybfrostmiljøer kræves derfor normalt to udskiftelige batterier, dvs. tre blysyrebatterier pr. Enhed. Derudover er vedligeholdelses- og plejeomkostningerne for blysyrebatterier i dybfrostapplikationer højere, et eksempel er forebyggelse af såkaldte krybestrømme og ledsagende udledninger, som fremmer udviklingen af fugt og snavs på overfladen.

Li-ion batterier til gaffeltruck


Hvad mange flådeadministratorer og operatører ikke ved, er, at selv under ekstreme forhold giver brugen af lithium-ion-batterier mening af flere grunde:

•    Højere energieffektivitet og lave CO2 -emissioner
•    Nem og sikker håndtering
•    Kortere opladningstider 
•    Ingen udskiftning af batterier er nødvendig
•    Vedligeholdelsesfri og ingen afgasning under opladning eller drift
•    Garanteret sikkert system med høj tilgængelighed
•    Termisk styringssystem overvåger temperaturen på hver enkelt celle i batteriet
•    Tilgængelighed af batteriopvarmning til kontinuerlig drift i kølerum:
o    Batteriopvarmning, der er integreret i hvert modul og kun aktiveres, når det er nødvendigt, beskytter cellerne mod afkøling
o    Lithium-ion-batterier kan oplades i dybfrostområdet så ofte som nødvendigt


Toyotas Li-ion-løsning til kolde miljøer


Vores batteriløsning er specielt designet til at imødekomme behovene hos industrielle truck og fås også i en kølehusversion. Systemet tilbyder et robust design, en høj kvalitet af de enkelte celler og moduler, samt komplekse sikkerhedskomponenter. Det betyder, at hvert enkelt modul og hele batterisystemet er beskyttet mod støv og vandstænk. Det selvstændige system er helt vedligeholdelsesfrit og frigiver ikke gasser i miljøet under opladning eller drift. Dette eliminerer behovet for ekstra ventilation af lastområdet, og operatørerne behøver ikke at påfylde vand eller håndtere syre.


Takket være beskyttelsesdækslet og varmen, der genereres under drift, køler Toyota Li-ion-batterierne ikke hurtigt ned og holder ydelsesniveauet, selv ved lave temperaturer. Standard Li-ion-batteriet leveres med et termisk styringssystem, der overvåger temperaturen inde i cellerne i et modul. Hvis et modul inde i lithium-ion-batteriet bliver for koldt, modtager føreren en advarselsmeddelelse, der informerer ham om at han bør køre ind i varmere omgivelser. Derfor kan trucken køre ved -10 °C i op til 4 timer og ved -30 °C i op til 2 timer. Hvis køretøjet skal bruges permanent i kølehuset og endda oplades der, er kølehusversionen med batterivarmer en mulighed.

Vores Li-ion-løsning er ekstremt energieffektiv. Først når et modul falder under en bestemt temperatur, aktiveres batteriopvarmningen. Dette forhindrer batteriet i at blive for koldt og dermed miste kapacitet. Dette har en positiv effekt på tilgængelighed og driftsomkostninger og øger enhedernes levetid. Takket være den termiske styring og batteriopvarmningen kan gaffeltrucken konstant forblive i dybfrostområdet, selv ved temperaturer ned til -30 grader Celsius. De ekstra omkostninger til det øgede energiforbrug opvejes af besparelser på grund af det reducerede slid på batteriet og enheden.


Øg produktiviteten og bliv højeffektiv i kølehuse med disse vaner


For at undgå duggede vinduer, forhindre korrosion og reducere mekanisk belastning, især på tætningerne og batteriet, skal logistikprocessen såvel som opladningsvanerne udformes på en sådan måde, at temperaturændringer, der påvirker gaffeltrucken og batteriet, holdes på et minimum. Til dette formål overvåger det integrerede termiske styringssystem temperatur og spænding i de enkelte batterimoduler og holder dem kontinuerligt i det optimale temperaturområde ved hjælp af batteriopvarmning.


For også at kunne oplade lithium-ion-batterierne i køleområdet skal opladeren og kablet være lukket for at beskytte mod kulde eller forblive i et varmere område på mindst + 5 ° Celsius og være tilsluttet enheden placeret i dybfrostområdet til opladning via et langt kabel. LED'erne på det nyeste Toyota-ladestik giver dig mulighed for at kontrollere opladningsstatusindikationen. Dette er perfekt, når opladeren er placeret uden for kølerummet, da trucken forbliver tændt under opladning. Dette gør det muligt at holde kabinevarmerne tændt under opladning, hvilket sparer betydelig batterikapacitet, da kabinen ikke bliver kold, mens trucken oplades. Toyota-stikket, der er specielt designet til hyppig tilslutning og frakobling, er også meget let at håndtere med handsker.
 
Der har du det; Gaffeltruck udstyret med Li-ion-batterier passer godt til kølehusdrift takket være deres brugervenlighed, hurtige opladning, varmelegeme og kapacitetsbevarelse. Henvend dig til vores eksperter, hvis du har spørgsmål, eller læs mere om vores kølehusløsninger.