Full Service på internt transportudstyr giver stabil drift og flere ressourcer til kerneopgaven. ”Kører driften og logistikken ikke, kan vi ikke producere og levere. Høj driftssikkerhed på den interne transport er afgørende”, lyder meldingen fra lageransvarlig i en virksomhed. Virksomheden har derfor – på linje med en lang række andre store og små virksomheder - valgt at indgå en Full Service-aftale på internt transportmateriel med Toyota Material Handling.
”Vi lever af at levere OTIF, on time in full. Vi skal levere den aftalte løsning i aftalte mængde og kvalitet til rette tid”. Den udtalelse kan mange danske industri- og handelsvirksomheder nikke genkendende til.
Succesfulde virksomheder er kendetegnet ved, at de er skarpe på, hvad de er gode til, og hvordan de leverer værdi til deres kunder. Det medfører så, at virksomheder med fokus på egne styrker, skal finde professionelle leverandører til at styrke deres øvrige områder.
”Vi oplever i stigende grad, at vores kunder – både store samt små industri- og logistikvirksomheder – efterspørger vores Full Service-koncept. Det gør de, fordi de gerne vil vende ryggen til alt, hvad der hedder service og driftssikkerhed af truckflåde og transportudstyr, så de kan bruge kræfterne på kerneforretningen”, fortæller Johnny Jensen, der er Service Direktør for Toyota Material Handling.
Han tilføjer: ”Det er både et spørgsmål om at bruge færre ressourcer på vedligeholdelse af maskiner og samtidig også opnå højere driftssikkerhed, mere stabil drift, længere levetid på maskinerne og højere budgetsikkerhed. Det forbedrer faktisk også maskinernes bæredygtighed, fordi de løbende bliver opdateret både mekanisk og softwaremæssigt, så de bruger mindre energi”.
Det gælder både gas-, diesel- og eldrevne truck samt brugte og nye truck.
Han forklarer, at Toyota Material Handlings mere end 150 certificerede teknikere i Danmark bliver uddannet og tilknyttet bestemte kunder og specifikke maskiner. Det betyder, at teknikerne er tætte på kundernes maskiner. De har hele tiden fingeren på truckens puls, så de løbende kan sikre, at de fungerer som velsmurte arbejdsmaskiner, der ikke pludselig får driftstop.
Det giver også langsigtede gevinster som længere levetid og højere bæredygtighed. Fordi maskinerne bliver mindre slidte, og fordi de hele bliver opdaterede med nyeste viden og teknologi.
Toyota Material Handling er verdens største leverandør af internt transportmateriel og har samlet servicering af truck i Toyota Service Concept. Det er en meget grundig og gennemarbejdet standard baseret på stærke lean-dyder fra Toyota Production System (TPS).
”Vi skræddersyr altid Full Service-aftaler med kunderne afhængig af behov, flådestørrelse, flådetype, antal driftstimer og så videre. De fleste truckflåder vil have fordel af en Full Service-aftale; hvor vi må skræddersy en løsning til kunden. Det lægger os meget på sinde at afdække behov, gevinster og omkostninger sammen med kunden, så vi kan finde den bedste løsning”, fortæller Johnny Jensen.
Han fortæller for eksempel om en større virksomhed, der besluttede at skifte fra traditionel service-aftale til en Full Service-aftale med hele flåden. Implementeringen af den nye aftale foregik gradvis hen over en periode, og det viste sig at være en stor forløsning for virksomheden. Virksomheden opnåede højere budgetsikkerhed, mere stabil og smidigere drift samt højere medarbejdertrivsel, fordi de slap for uventet driftstop hos maskinerne.