Det er et kompliceret valg, som handler om den enkelte virksomheds behov og en række andre parametre. Toyota hjælper virksomheder med at finde den bedst egnede løsning.
Gas, diesel, brint, blysyrebatterier eller lithium-ion. Det er de drivmidler, som kontravægt gaffeltrucks er udstyret med. Men det er ofte kompliceret at vælge imellem dem, for der er mange forhold, fordele og ulemper at tage i betragtning. Brint fylder ikke meget på det danske marked, og det kan give udfordringer - desuden skal man investere i sit eget brintanlæg til opladning. Gas- og dieseltrucks har været og er stadig udbredte på eksempelvis havne, hvor der er aktivitet 24/7, fordi det af omkostningshensyn har højeste prioritet at få losset et skib hurtigst muligt. Gas og diesel kan tankes hurtigt, og der kan køres langt på hver opfyldning, mens disse trucktyper også er velegnede til udendørs brug. Ellers har blysyrebatterier generelt set været populært blandt virksomhederne i mange år. Men i 2013 præsenterede Toyota Material Handling lithitum-ion batterier som en valgmulighed.
”Lihium-ion batterier udleder ikke gasser som blysyrebatterierne. De kræver ikke særlige ventilerede opladningsrum men kan tilsluttes elnettet overalt i virksomheden. De kan oplades meget hurtigere og på et hvilket som helst niveau uden, at det påvirker batteriets levetid, som er meget længere end blysyrebatterier. De er op til 30 pct. mere energieffektive end blysyrebatterier og er også CO2-neutrale, hvis man bruger grøn strøm,” siger Steen Petersen, Sales Manager i Toyota Material Handling Danmark. Blysyrebatterier kræver otte timers opladning og kan oplades 1500 gange. Lithium-ion batterierne, som har syv års garanti, kan klare 5000 opladninger og selv med det mindste batteri og den mindste lader er det muligt at køre i en fuld 8-timers vagt. Den nye generation af Traigo80 2-3,5 tons skal f.eks. blot oplades 2 x 15 min. + 45 min. i middagspausen. Lithium-ion batterier har også fordele i forhold til sikkerhed og arbejdsmiljø. Man slipper for gasserne fra blysyrebatterierne, hvilket bliver værre med slitagen. Selve skiftet af de tunge blysyrebatterier kan også være en stor udfordring. Her adskiller Lithium-ion batteriet sig også, idet levetiden for lithium-ion batteriet svarer til levetiden for trucken uden behov for nye investeringer til vedligeholdelse af udstyret eller behov for endnu et sæt batterier. Alt i alt er lithiumion batterier en god løsning for mange, men beslutningen er alligevel ikke helt så simpel.
Lithium-batterier tåler f.eks. ikke frost og går i nødmode, hvis de kommer under nul grader - en varmekilde kan imødegå problemet men bruger også energi. Batterierne er relativt dyre, batteriet er brændbart, og ikke alle steder har man tid til opladningerne i løbet af dagen. En anden udfordring kan opstå med de store trucks, som kræver så meget strøm, at der skal anlægges nye kabler. Så hvad er den rigtige beslutning? ”Det afhænger af fere forhold -bl.a. virksomhedens behov. I de små modeller på 24 volt er lithium-ion ikke særlig dyrt. Men det bliver dyrere, når man kommer op i 48 volt, som er de mindre gaffeltrucks og 80 volt eller 120 volt, som er de store gaffeltrucks. Her bliver Total Cost of Ownership (TCO) sværere at få til at hænge sammen, hvis man ikke kører mange timer. Man skal i beregningerne også tage højde for tiden, der bruges på blysyrebatteriskift, besparelsen i energiomkostninger på 20-30 pct. på lithium-ion og også CO2-besparelsen, den krævede tid til opladning i løbet af dagen m.v. Det er komplekst, og der har vi nogle simulatorer og beregningsmoduler, som vi anvender til at finde den bedst egnede løsning for virksomhederne. Vi opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning hos os, før de tager beslutningen,” siger Steen Petersen.