Efterhånden som logistiksektoren møder et stigende pres for at reducere sin miljøpåvirkning, tager brancheledere ansvar gennem innovative strategier og stærkere samarbejde. I en række interviews fra Logiconomi 2025 taler vi med topledere fra Toyota Material Handling Europe og EcoVadis, som deler deres perspektiver på, hvordan bæredygtighed former logistikbranchen i 2025.
Automatisering: en tredobbelt gevinst
Patric Hed, SVP Logistics Solutions hos Toyota Material Handling Europe, fremhæver de mange fordele ved automatisering i logistikbranchen. “Fra et bæredygtighedsperspektiv kan automatisering virkelig gøre en forskel på mange områder,” forklarer han. “Det skaber et tryggere arbejdsmiljø, fjerner gentagne og potentielt skadelige opgaver og øger medarbejdertilfredsheden — hvilket igen kan føre til højere effektivitet og produktivitet.”

Udover fordelene for medarbejderne bidrager automatisering også direkte til at nå miljømæssige målsætninger. “Med automatisering får du bedre kontrol over dine flows,” bemærker Patric. “Skadede varer kan udgøre op mod 10 % af de operationelle omkostninger. At reducere antallet af skader støtter ikke blot miljøindsatsen, men bidrager også til langsigtet vækst — ved at øge ressourceeffektiviteten og styrke virksomhedens robusthed.”
Regulering, AI og stigende ESG-forventninger
Pierre-François Thaler, CEO & medstifter af EcoVadis, fremhæver det voksende reguleringslandskab og AI’s dobbelte rolle i bæredygtighedsarbejdet. “Bæredygtighed var frivilligt. Det er ved at blive obligatorisk,” siger han. “AI er både en stor udfordring på grund af sine emissioner og en enorm mulighed, fordi teknologien kan hjælpe os med at løse nutidens problemer.”
Han ser logistikvirksomheder som særligt godt positionerede til at gå forrest:
“De er det perfekte bindeled mellem miljømæssige og sociale spørgsmål. Hvis du kan være førende inden for ESG-dimensionerne, kan du vinde nye leverandører og markeder.”
Pierre-François peger på en nylig innovation i Frankrig som et eksempel med potentiale til at transformere godstransport:
“Et samarbejde mellem Sanef (en motorvejsoperatør i Frankrig), CEVA Logistics og Engie skaber en elektrisk ‘Pony Express’-løsning for lastbiltransport — hvilket reducerer emissionerne med en faktor fire og nedbringer transporttiden med 35 %.”
Konceptet er en relæbaseret transportmodel, hvor chauffører dækker kortere strækninger af en længere rute i stedet for hele distancen. Resultatet er ikke blot markant lavere CO₂-udledning og hurtigere leveringstider, men også bedre arbejdsforhold for chaufførerne, der kan arbejde og køre i deres egen region.
Videnskabsbaserede mål og kundedrevet forandring
Tom Schalenbourg, Director Corporate Sustainability hos Toyota Material Handling Europe, understreger kundernes voksende rolle i at drive den bæredygtige agenda fremad. “Over 80 % af vores europæiske key account-kunder går længere end lovkravene ved at sætte science-based targets for at nå net zero i 2050 – eller endda tidligere.”
Han fremhæver IKEA og DSV som eksempler på virksomheder, der tager markante skridt:
“IKEA arbejder på at reducere udledninger i forsyningskæden med 50 % inden 2030 gennem mere energieffektive trucks og ved at bruge vedvarende elektricitet. DSV har indgået et partnerskab med Volvo Trucks om at købe 300 elektriske lastbiler på én gang.”
Ifølge Tom Schalenbourg vælger kunder i stigende grad leverandører, der deler deres værdier:
“De søger transparens, ansvarlighed og tydelige resultater i forhold til bæredygtighedsmål. Ledere søger ledere.”
Muliggørelse af bæredygtig performance
Logiconomi er en kommunikationsplatform skabt af Toyota Material Handling Europe med det formål at identificere og forstå de udfordringer, trends og nye teknologier, der præger logistikbranchen. Målet er at støtte alle aktører i branchen med indsigt og inspiration til at forbedre deres logistikoperationer.
Udforsk flere trends, når vi deler flere interviews i denne blogserie – eller dyk ned i vores seneste trendrapport for et endnu dybere indblik.



