Den nye BT Levio LWI160 bygget op omkring den modulære lithium-ion batteriløsning. Mine kolleger fra Toyota Material Handling Europe, Gustaf Gabrielsson (R&D) og Fredrik Nilsson (Produktchef), vil i denne blog forklarer mere om udviklingen og mulighederne i dette RED-projekt.
Gustaf: Den oprindelige idé handlede om et meget enkelt koncept: hvordan kan vi fjerne den kendte batteriboks? Efterhånden lykkedes det os at udvikle vores nye batterisystem bestående af moduler, der er så små, at vi var nødt til at tilføje vægt for at bevare balancen i trucken.
Magnus: Både fra et teknisk og et designmæssigt perspektiv begyndte vores arbejde med lithium-ion teknologien for mange år siden. For omkring to år siden udviklede vi vores fælles prototype, og efter lidt forbedret design og teknik (i henhold til vores kaizen-filosofi, konstant forbedring) resulterede vores anden prototype i det endelige truckdesign.
Gustaf: At skabe et koncept er den nemmeste del af processen, det er forvandlingen herfra og til en industritruck, der tager lang tid på grund af indkøb af komponenter, afprøvninger og andre aspekter, der skal sikre Toyota kvalitet.
Magnus: Heldigvis havde vores teams allerede arbejdet sammen i lang tid, og det betød et gnidningsfrit samarbejde.
Gustaf: Samarbejdet mellem vores R&D og designteams er meget stærkt, det cirkulerer mellem truckdesign, mekanisk design, elektrisk design og R&D for samlet at skabe den bedste platform og det bedste produkt.
Magnus: Ved at arbejde tæt sammen, ved R&D-teamet, hvilke designretningslinjer de skal følge, og hvordan de skal tilføje visuel kvalitet på et højere niveau med fokus på detaljerne. Det fører til en smart måde at arbejde på, der kræver færre komponenter og giver mindre miljøpåvirkning.
Gustaf: Det modulære design giver os en større kreativ fleksibilitet i designet af batteriet og et bedre udvalg af komponenter. Så i stedet for at arbejde med store lithium-ion blokke, der vejer mere, arbejder vi nu med mindre moduler, hvor battericellerne og deres vægt er fordelt rundt omkring i trucken.
Magnus: Det giver os muligheden for at opgradere designet, at tilpasse maskinerne og forenkle produktsortimentet.
Fredrik: Den enestående modulære lithium-ion løsning kan også skaleres og giver os mulighed for at gentænke designet og anbringe batterimodulerne, hvor de passer bedst ind. Specifikt for BT Levio LWI160 er de 7 moduler blevet placeret med 4 i den ene side og 3 i den anden. Det medfører fordele i form af montering, emballering og servicering af trucken. Den fulde batteripakke skal ikke længere udskiftes, modulerne kan ganske enkelt fjernes, og det gør det lettere for teknikerne at servicere. Det medvirker også til at holde antallet af dele nede på vores lager og sænke de samlede omkostninger. Fleksibilitet er ligeledes altid en vigtig faktor, der hjælper os med at leve op til kundernes behov. Med hensyn til LWI160 kan kunden vælge sin foretrukne batterikapacitet og typen af opladere i henhold til driftsbehovet. Især er muligheden for indbygget opladning en kæmpe fordel i mange virksomheder.
Gustaf: Grunden til, at vi forsynede BT Levio med Radical Energy Design (RED), er, fordi det udgjorde den bedste løsning. Elektriske palleløftere udgør en meget stor del af markedet med det største kundeunderlag på grund af deres alsidighed – og det betyder, at denne ændring er værdifuld og kan gøre en stor forskel for mange kunder.
Magnus: BT Levio LWI160 har allerede modtaget både en iF og en Red Dot designpris. Disse designpriser er det industrielle designs Oscars: de udgør et kvalitetsstempel. Juryerne vurderer alle aspekter af produktdesignet: den samlede kvalitet, de specifikke detaljer, markedsføringen, produktidentiteten, men også innovation, ergonomi og så videre. Mest af alt skal et design være enkelt, rent, funktionelt og let at forstå.
Fredrik: Da vægten af LWI160 er meget lav, er den lettere at styre for operatøren og medfører mindre fysisk belastning. Den lave og centrale placering af styrearmen kombineret med de intuitive knapper bidrager også til den gode ergonomi.
På grund af den optimale fordeling af komponenterne på hele trucken er hydraulikenheden nu placeret længere væk fra operatøren. Med elimineringen af det store batterikammer er lydniveauet faldet betydeligt ikke kun sammenlignet med resten af sortimentet, men også med konkurrenternes trucks. Det er den korteste maskine på markedet takket være det ultralave stel, der giver førerne et fantastisk udsyn til gaflerne og lasten.
BT Levio LWI160 kommer ligeledes med en enestående sikkerhedsfunktion: udover den optimerede hjørnestyring, der automatisk reducerer hastigheden, er sænkesikringen med til at hindre fodskader ved at blokere sænkekommandoen, når styrevinklen er over 80°.
Takket være sin beskedne størrelse og lave vægt er denne truck velegnet til transport på en lastbil. Den er også lille nok til at passe ind mellem rækkerne og på smalle steder som i baglokalerne i små forretninger og supermarkeder, og ligeledes på skrøbelige gulve og i elevatorer. Og takket være det rene lithium-ion batteri er den også ideel til fødevareindustrien.
Fredrik: En af de primære forbedringer er, at trucken ikke længere skal løfte og sænke det fulde batteri. Kombineret med den lave vægt af LWI160 og lithium-ion batteriteknologien betyder det, at trucken har et lavt energiforbrug. I praksis betyder det, at trucken har længere driftstid pr. ladning i et skift og lavere CO2-udledning.
Hertil kommer, at kunderne stadig har glæde af de almindelige fordele ved lithium-ion: intet batteriskift, intet laderum, ingen batterivedligeholdelse, mindre energiforbrug, længere levetid, hurtig og let ladning, lavere udledning, hvilket alt sammen medfører færre samlede omkostninger ved ejerskab.
Fredrik: Som smart truck giver den øjeblikkeligt kunderne detaljerede oplysninger om lithium-ion batteriet og varsler førerne i tide om behov for opladning. På den måde kan kunderne optimere udnyttelsen af og levetiden for deres trucks og batterier. I fremtiden vil vi kunne skabe endnu flere muligheder med nye forretningsmodeller.
Magnus: Vi planlægger i næste trin at redesigne flere lagertrucks med det modulære lithium-ion design som standard energiløsning. På sigt vil det modulære koncept klart have et stort potentiale i forbindelse med automatiske og selv for autonome løsninger. På den type trucks, hvor der ikke er nogen fører, kan køretøjet redesignes fuldstændigt på en mere omkostningseffektiv måde, da ergonomien ikke skal tages i betragtning. I så fald kan designet være helt anderledes: med mere fokus på kommunikation på lageret og mindre på udsyn og ergonomi
2020 Red Dot Award | |
2020 iF Design Award | |
Toyota BT Levio LWI160 har vundet den prestigefyldte Red Dot Award 2020 og iF Design Award. Sådan motiverede dommerne deres afgørelse: “BT Levio har ingen skarpe kanter, og det får den til at se venlig og ukompliceret ud. Den lever fuldt ud op til dette indtryk gennem enkel og sikker håndtering.” |