Der er flere grunde til, at automatisering inden for logistik vækster i øjeblikket. Først og fremmest er der mangel på truckførere da det er svært at finde dygtige mennesker til at betjene en gaffeltruck. For det andet er driftsomkostningerne ved automatisering oftere lavere end manuel drift. For det tredje: stigningen i e-handel kræver et behov for strømlinet levering, hvilket tvinger logistikudbydere til at planlægge og forudsige deres logistikflow mere konsekvent for at opnå levering næste dag. Desuden kører en automatiseret truck ruten, som den er programmeret, og beskadiger ikke bygninger, inventar, reoler og forårsager ikke personskader, hvilket er vigtigt. Når det gælder miljøvenlighed, bruger en AGV også mindre energi og slides langsommere.
Styrken ved automatiserede trucks er, at de er gode til gentagelser og til se mønstre i store datamængder, men de har brug for præcise instruktioner for at skabe værdi. Mennesker er derimod gode til at forstå sammenhæng og tilpasse sig nye miljøer, men de bliver nogle gange trætte og mister fokus. Så den bedste løsning er at få mennesker og maskiner til at arbejde sammen i et vist omfang, for at få det bedste fra begge verdener.
I logistikbranchen er automatisering muligvis ikke løsningen for ethvert logistikflow. Det hele handler om at fjerne spild (zero muda) og tilføre værdi, hvor det giver mest mening.
Når det kommer til automatiserede løsninger, ændrer tendensen på det europæiske marked sig. Der er større efterspørgsel end udbud, og efterspørgslen bliver ved med at stige. Konfigurerbare standardiserede automatiseringspakker kan hjælpe kunder med automatiseringsbehov med at nå deres mål hurtigere.
En automatiseringsrejse for kunder består af 3 trin. For det første skal leverandøren forstå din forretning, logistikflowet på dit lokation og dine største udfordringer. Andet trin er optimeringsfasen, da du ikke vil "automatisere fedtet", som vi kalder det. Her optimeres dine processer først du begynder automatisering, i henhold til Kaizen-filosofien (kontinuerlig forbedring). Endelig er der erkendelsen af at hver kunde er unik, men alle skal have den bedst mulige løsning på kombinationen af fordele mellem mand og maskine. Denne løsning kan være baseret på en konfigurerbar portefølje, der er skræddersyet til dine behov. Step-by-step automatisering.
Automatiske løsninger kan virke unikke og komplekse, men materialeflowet flyttes faktisk ret logisk og systematisk over hele lokationen. Med en systematisk tilgang kan du nemt finde almindeligt anvendte funktioner, der kan beskrives i konfigurerbare moduler til repetitivt brug. Dette er Toyotas måde at arbejde på: At adskille gentagne og unikke dele af processen.
Lad os se nærmere på det. Ved at gå til kilden (genchi genbutsu) og besøge kundens produktionssteder kan vi finde elementer som: indgående dokker, materialebuffere, pluk- og kittingområder til forberedelse af varer, produktionsområder, færdigvarelager vareopbevaring og det udgående område. Når materialer strømmer gennem lokationen, passerer det disse hovedprocesser:
Derudover undersøger vi måder at starte ordrer, stationsarrangementer og strategier til at vælge destinationer i disse processer. Alle disse processer har fælles og unikke egenskaber og kan reduceres til et mere generisk niveau. Dette niveau beskriver en generisk "flowkonfiguration", der kan finjusteres for at understøtte nogle af ovenstående hovedprocesser. Ved at bruge denne tilgang til de gentagne dele, kan vi fokusere på de unikke processer på en mere effektiv måde.
Ved at anvende vores Toyota-værdier arbejder vi sammen med kunderne for at kortlægge deres specifikke udfordringer og tackle dem trin for trin gennem teamwork og respekt. Ved at nedbryde processen i mindre moduler, er det et spørgsmål om at samle de rigtige dele for at skabe den bedste løsning for kunden.