Digitalisering er ikke længere en trend – det er en nødvendighed i logistiksektoren. I takt med at forsyningskæder bliver mere komplekse, og kundernes forventninger stiger, tager virksomheder digitale værktøjer i brug for at forbedre effektivitet, gennemsigtighed og responstid. I en serie af interviews fra Logiconomi 2025 taler vi med topledere fra Blooloc, Shippeo og Toyota Material Handling Europe om, hvordan digitalisering transformerer logistikoperationer, og hvilke teknologier der driver udviklingen.
Data – det nye guld
Ivo Vandeweerd, CEO hos Blooloc, mener, at digitalisering begynder med data: “Digitalisering handler om data. Data er virkelig det nye guld. Det hele starter med at bruge data til at diagnosticere problemer. Det næste niveau er prædiktiv analyse, og den sidste fase er præskriptiv analyse, hvor data hjælper dig med at beslutte, hvad du skal gøre i realtid.”
Virksomheder, der bevæger sig gennem disse niveauer af datamodenhed, vil opnå en konkurrencemæssig fordel, forklarer Ivo videre:
“De virksomheder, der gør dette, vil få større succes, fordi de bliver mere effektive og får langt bedre sikkerhed.”
Bloolocs realtids-lokationssystem er et tydeligt eksempel på denne tilgang:
“For første gang i historien får du et realtidsbillede af, hvad der sker i dit lager. Hvis du kender position, retning og hastighed på alle trucks, kan du optimere ruter og undgå kollisioner.”

Når virksomheder har så omfattende information til rådighed, forbedres ikke kun sikkerheden — det muliggør også smartere opgavefordeling, som for eksempel at afhente en palle, der allerede skal samme vej. Det øger både effektiviteten og produktiviteten.
Realtidsindsigt og sammenkoblede teknologier
Wesley Haaksma, Strategic Account Executive hos Shippeo, understreger, at realtidsindsigt i forsyningskæden ikke længere er valgfrit: “Vi lever i en turbulent verden, hvor rekrutteringsudfordringer, geopolitiske forstyrrelser og klimaforandringer skaber enorme udfordringer. Logistik- og supply chain-ledere skal vide, hvor deres varer befinder sig, og hvornår de ankommer.”
For at imødekomme dette behov tager virksomheder en bred vifte af teknologier i brug. Wesley forklarer:
“Tænk på RFID-tags, telematik-enheder i lastbiler, AIS-teknologi på skibe eller IoT-sensorer, der måler temperatur og luftfugtighed. Disse værktøjer giver de data, der skal til for at forstå, hvad der foregår i forsyningskæden.”
Men den virkelige styrke ligger i integrationen: “Hos Shippeo samler og forbinder vi alle disse teknologier, så virksomheder får ét samlet, globalt overblik over forsyningskæden i realtid.” Denne samlede synlighed gør det muligt at træffe hurtigere beslutninger, forbedre risikostyring og reagere mere fleksibelt på forstyrrelser.
Flådens produktivitet er et andet område, hvor digitalisering gør en markant forskel. Ifølge Haaksma gør telematik det muligt at måle chaufførperformance, optimere ruter og reducere CO₂-udledning.
“Det handler om at bruge data til at træffe smartere og mere omkostningseffektive beslutninger,” afslutter han.
At forbinde prikkerne for smartere drift
Cecilia Nilsson, Director of Digital Business & Connectivity hos Toyota Material Handling Europe, fremhæver den stigende kompleksitet i logistikbranchen:
“Branchen står over for højere krav og flere aktiver, der skal håndteres. Manuelle processer er ikke længere tilstrækkelige. Digitalisering er nøglen til at håndtere denne kompleksitet. Den giver os værktøjer til at agere. Den giver os mere data, og med den data følger et ansvar for at forbedre logistikbranchen.”
Hun understreger betydningen af integration: “For at forbedre produktiviteten skal du forbinde prikkerne mellem dit materialehåndteringsudstyr, dine medarbejdere og dine operationer. Det er dér, du kan begynde at være proaktiv og prædiktiv. Især prædiktiv analyse er et game-changer. Det giver mulighed for at simulere forskellige scenarier, handle hurtigt og forbedre sig løbende. Du kan forudsige fejl, optimere flow og træffe smartere beslutninger hele vejen igennem.”
Derudover betoner hun vigtigheden af samarbejde: “Toyota er kun én del af logistikpuslespillet. Vi har for nylig lanceret Logiconomi Connections, og vi er klar til at samarbejde med startups og innovatører, så vi kan tilbyde endnu stærkere løsninger til vores kunder.”
Muliggørelse af bæredygtig performance
Logiconomi er en kommunikationsplatform skabt af Toyota Material Handling Europe med det formål at identificere og forstå de udfordringer, trends og nye teknologier, der præger logistikbranchen. Platformens mål er at støtte alle aktører i branchen med indsigt og inspiration til at forbedre og optimere deres logistikoperationer.
Udforsk flere trends, når vi deler flere interviews i denne blogserie – eller dyk ned i vores seneste trendrapport for et endnu dybere indblik i udviklingen.



