Potentialet for at konvertere motordrevne truck over til el er stort og CO2-besparende. Sådan lyder budskabet fra Toyota Material Handling: En førende leverandør af gaffeltruck, lagerudstyr og logistikløsninger, der bl.a. rådgiver og vejleder kunder i forbindelse med valg af den rette energiløsning til et stort udvalg af truck.
I 2013 valgte Toyota Material Handling at anvende lithiumbatterier - frem for traditionelle blysyrebatterier - som alternativ energikilde i eldrevne gaffeltruck. Sidenhen er batteritypen blevet den primære energikilde for stort set alle truck op til to ton, idet batterierne anvender mindre energi og dermed repræsenterer et mere bæredygtigt valg. Det fortæller Sales Manager hos Toyota Material Handling Steen Petersen.
“Ved overgang til lithiumbatterier undgår man en række begrænsninger. Hvor blysyrebatterier har et maks timetal, inden batteriet skal lade otte timer i træk for at få energi, kræver en fuld opladning af lithiumbatterier blot en time. Derudover består et blysyrebatteri af en stor og tung firkantet kasse, hvor alle battericeller står på ræd og række. Lithiumbatterier kan i større udstrækning formes, som man vil, da celler består af en masse små enheder, der er lettere i vægt og fylder mindre,” forklarer Steen Petersen.
Lithiumbatteriernes mindre størrelse og vægt gør det muligt at fremstille elpallevogne, hvor batterikassen er mindre i højde, længde og vægt. Designet har sine fordele, da føreren bl.a. får bedre udsyn til gaffelspidsen samt lettere ved at vende og rotere på steder med begrænset plads. Samtidig har den mindre vægtfylde stor betydning - f.eks. for besparelsen af brændstof i forbindelse med transport
Med globale og nationale bæredygtighedsmål for øje er det langt fra uvæsentligt for virksomheder at tage stilling til det samlede CO2-regnskab. Ved at konvertere over fra motortruck til eltruck kan man opnå en betydelig CO2-reduktion: Jo større kapacitet - desto højere CO2-reduktion kan man opnå.
“Hvis man eksempelvis kører 1000 timer om året på en 3,5 ton gaffeltruck på diesel, laver man en CO2-besparelse på 8700 kg ved at konvertere over på en eltruck. Til sammenligning kan man opnå en årlig besparelse på 100 ton CO2 på en stor 45 ton maskine. Det svarer til udledningen fra 22 personbiler årligt,” siger Steen Petersen.
Ifølge Steen Petersen er en af de primære udgiftsposter forbundet med ejerskab af en truck driftsomkostningerne, som bidrager væsentligt til de de samlede totalomkostninger (TCO).
“En diesel- eller gastruck er billigere i indkøb, men over en femårig periode er TCO på en eltruck klart billigst. Der er undtagelser, men så skal man op i nogle store kapaciteter over 18 ton eller have et meget lille kørselsbehov,” forklarer Steen Petersen og illustrerer, de væsentligt dyrere brændstofomkostninger på en motordrevet truck frem for en eltruck.
“Brændstof koster i gennemsnit 112 kr i timen ved brug af en eltruck, mens det koster 193 kr. i timen på en dieseltruck. Er der tale om en truck på gas, skal beløbet ganges med to. Økonomien i el kontra motor er der derfor ikke nogen tvivl om. Truck på op til 3,5 ton er stort set elektriske på markedet i dag, men konverteringspotentialet er stadig stort. Kommer vi over 3,5 ton, har 40-45 procent af markedet endnu ikke konverteret over til el.”